Als paardenfysiotherapeut word ik ingeschakeld bij klachten aan het houdings- en bewegingsapparaat van een paard. Klachten zijn bij paarden vaak moeilijk te herkennen. Paarden verbergen hun pijn zodat ze een grotere overlevingskans hebben wanneer ze in het wild zouden leven. Om klachten voor te zijn of vroegtijdig te ontdekken, adviseer ik om uw paard periodiek preventief te laten onderzoeken en indien nodig te behandelen.

De lichamelijke klachten aan het houdings- en bewegingsapparaat waarbij u een paardenfysiotherapeut kan inschakelen zijn:

•    Stijfheid
•    Pijnklachten
•    Verminderde spierkracht
•    Neurologisch probleem
•    Revalidatie na een veterinaire ingreep

Ook kunnen gedragsveranderingen een aanleiding zijn om een paardenfysiotherapeut in te schakelen. Vaak worden deze gedragsveranderingen als een gedragsprobleem gezien en helaas ligt er vaak pijn aan ten grondslag. Een paar voorbeelden van gedragsveranderingen waarbij u een paardenfysiotherapeut kan inschakelen zijn:

•    Pijnreacties en/of agressie bij poetsen en/of aanraken
•    Pijnreacties en/of agressie bij het aanbrengen van het harnachement
•    Lastig bij de hoefsmid of tijdens het voetje geven
•    Agressie of ander gedrag naar u of soortgenoten

Verder kunnen problemen in de sport en/of werk een aanleiding zijn om een paardenfysiotherapeut in te schakelen. Voorbeelden hiervan zijn:

•    Problemen met de aanleuning
•    Staken, bokken, steigeren en vluchten
•    Asymmetrie

Bovenstaande klachten kunnen in verschillende gradaties voorkomen. Bij acute en/of ernstige gevallen is het mogelijk dat ik u doorverwijs naar een dierenarts en/of een andere discipline.