Fysiotherapie voor paarden

Als dierenfysiotherapeut word ik ingeschakeld bij klachten aan het houdings- en bewegingsapparaat van paarden. Klachten zijn bij paarden vaak moeilijk te herkennen. Paarden verbergen hun pijn zodat ze een grotere overlevingskans hebben wanneer ze in het wild zouden leven. Om klachten voor te zijn of vroegtijdig te ontdekken, adviseer ik om uw paard periodiek preventief te laten onderzoeken en indien nodig te behandelen. ​

indicatie

De lichamelijke klachten aan het houdings- en bewegingsapparaat waarbij u een fysiotherapeut voor paarden kan inschakelen zijn: stijfheid, pijnklachten, verminderde spierkracht, neurologisch probleem en revalidatie na een veterinaire ingreep.

Ook kunnen gedragsveranderingen een aanleiding zijn om een dierenfysiotherapeut in te schakelen. Vaak worden deze gedragsveranderingen als een gedragsprobleem gezien en helaas ligt er vaak pijn aan ten grondslag. Een paar voorbeelden hiervan zijn: pijnreacties en/of agressie bij poetsen en/of aanraken, pijnreacties en/of agressie bij het aanbrengen van het harnachement, lastig bij de hoefsmid of tijdens het voetje geven en agressie of ander gedrag naar u of soortgenoten.

Verder kunnen problemen in de sport en/of werk ook een aanleiding zijn. Voorbeelden hiervan zijn: problemen met de aanleuning, staken, bokken, steigeren en vluchten bokken na een sprong en asymmetrie

Bovenstaande klachten kunnen in verschillende gradaties voorkomen. Bij acute en/of ernstige gevallen is het mogelijk dat ik u doorverwijs naar een dierenarts en/of een andere discipline.

dry-needling

Dry Needling bij paarden

Dry needling is een aanvulling op mijn algemene behandelopties als fysiotherapeut voor paarden. Het is een snelle en effectieve manier om klachten aan het bewegingsapparaat te verhelpen. Met een dunne naald wordt er in de triggerpoint (ook wel ‘spierknoop’ genoemd) geprikt, waardoor de gehele spier weer kan ontspannen. Ook geeft dit verlichting van pijnklachten.

Hoe uiten spierknopen (triggerpoints) zich?

• De spier is pijnlijk bij aanraking.
  • Verminderde spierkracht.
  • Stijfheid.
  • Ontwijkend gedrag.

Herkenbaar, andere vragen of preventief behandelen?

Maak dan direct een afspraak of neem vrijblijvend contact op.